Apple is geen hip merk meer

De telefoon tak van Apple gaat minder beeldschermen bestellen voor hun allernieuwste smartphone de iPhone 5. De leveranciers van deze specifieke aanraakschermen leveren de komende tijd dus minder aanraakschermen dan vooraf was geprognotiseerd.

Een grote Amerikaanse krant maakte dit nieuws vandaag bekend. Deze krant zou de gevoelige informatie uit, zeer betrouwbare, anonieme bronnen hebben vernomen. Voor de eerste 3 maanden van 2013 zijn de orders met 50% teruggeschroeft ten opzichte van de oorspronkelijke ordergrootte voor de Apple iPhone 5. Deze opvallende wijziging geldt niet alleen voor de beeldschermen, maar ook de levering van overige iPhone onderdelen zijn geparkeerd tot nadere orde. De elektronica gigant uit Californie heeft haar leveranciers eind 2012 reeds ingelicht over de verlaging van bestellingen.


De media suggereert dat deze stappen van Apple zouden impliceren dat er minder interesse in de iPhone 5 is dan verwacht. Begin januari gingen er ook al geruchten rond dat dit het geval zou zijn. Volgens deze informatie had de terugval in bestellingen te maken met een mogelijke vroege lancering van zijn opvolger, de snellere iPhone 5s. Dit nieuwe model zou nog voor de zomer in de winkels moeten liggen. Ingevoerde bronnen suggereren dat Apple daarom nu al bezig is de voorraad van de “gewone” iPhone 5 reeds af te bouwen.

Of dit daadwerkelijk de reden is van het terugschroeven van de bestellingen voor de iPhone 5 is echter maar de vraag. Er is onlangs andere informatie naar boven gekomen welke de echte reden van de verminderde productie van iPhone’s zou verklaren. Toonaangevende jongeren websites en gsm shops spreken over een trend verschuiving. Het merk Apple is zijn hippe status aan het verliezen. De jongste generatie smartphone gebruikers geeft aan steeds minder ge├»nteresseerd zijn in Apple artikelen. Tegenwoordig ben je op het schoolplein hip als je een Samsung Galaxy gsm of een Microsoft Surface tablet bij je hebt.

In deze steeds sneller veranderende maatschappij is de iPhone inmiddels een klassieke telefoon geworden. Er worden nog wel elk jaar opvolgers gepresenteerd van de oorspronkelijke iPhone uit 2006, maar de echte vernieuwing ontbreekt volgens de jongeren. Smartphones van andere merken zijn op dit moment een stuk gewilder en dat vertaald zich in een negatieve manier in de verkoopcijfers van de Apple iPhone.

Laat een reactie achter